wtorek, 6 maja 2014

Historia Polski dla dzieci

Tytuł: Historia Polski dla dzieci
Autor: Piotr Skurzyński
Wydawnictwo: Podsiedlik-Raniowski i Spółka



Streszczenie: Krótki przegląd historii od czasów pierwszych plemion do "okrągłego stołu". Na każdy temat poświęcone są dwie strony, na nich znajdziemy krótki opis, ilustracje, ciekawostki, wyjaśnienie podstawowych pojęć.

Wrażenia rodzica: Ta książka mnie rozczarowała. Szukałam czegoś, co wprowadziłoby M. w historię Polski, pozwoliło mu ją zrozumieć. Tu każdy temat potraktowany jest bardzo pobieżnie - co oczywiście jest zrozumiałe ze względu na "ilość materiału". Liczyłam jednak, że autor skupi się tylko na niektórych, najważniejszych wydarzeniach i opowie je w sposób przystępny dla dziecka, w sposób, który zachęci dziecko do dalszych poszukiwań. Tu jednak mamy do czynienia z masą faktów, dat, bitew i nazwisk, co sprawia, że książka jest dokładna, ale tego dzieci się będą uczyć w szkole. Np. Bitwa pod Grunwaldem - zamiast opisu bitwy, krótkiego wprowadzenia do kontekstu, paru ciekawostek z przebiegu, tu bitwa wymieniona jest tylko w temacie "Wojny Władysława Jagiełły z Krzyżakami". W tej postaci książka nie nadaje się dla najmłodszych czytelników. Moim zdaniem nie sprawdzi się też przy starszych - bo dla nich z kolei książka będzie za bardzo pobieżnie traktowała poszczególne tematy.
Nawet mi nie udało się uchwycić "sensu" historii - książka nie pozwala czytelnikowi stworzyć sobie obrazu połączonych przyczynowo-skutkowych faktów. Mi pomogła znajomość historii i tylko dzięki temu mogłam pewne kwestie tłumaczyć M.

Wrażenia dziecka: M. też był zawiedziony. Liczył na ciekawsze opowieści. Podobały mu się bardzo ilustracje - faktycznie można je pochwalić, mamy obrazy bitew, strojów epoki, portrety najważniejszych postaci, fotografie oręża.

Sugerowany wiek: Chyba żaden

Ogólna ocena: Nie polecam, nie wciąga, a już na pewno nie zainteresuje dziecka historią Polski.

M. bardzo lubi historię, w związku z tym szukam ciekawych książek dla 7-latków. Czy ktoś może coś polecić?

1 komentarz:

  1. Bardzo dziękuję za szczerą recenzję.
    Właśnie jestem w trakcie poszukiwań książek historycznych dla mojej córki.

    OdpowiedzUsuń